öjj biff börbignjojn

Igår skulle morsan mata fettot så hon stog o gräjja vid spisen ijänn. Jag fick jö sitta på spisfläkten o kolla öpp så hon int gjordä nåt konstigt såm å ha i praliner äller min mat i gryta.

Suputän klara int sig utan den där röda drycken rödvinet, ni vet va dä ä va? Sånt där berusningsmedel som luktar littä fränt å smakar skit. Tydligän så blir man glad av dä, men ja ä glad ändå ja. Åh hon hälld dä till å med i maten!! Najj najj najj dä vill intä jag ha i min mat i alla fall. Men dä spelar väll ingen roll för ja får ju ändå ingenting för fettot.

Äfter att dä hade kokat ett tag så börja dä fakktiskt luckta ganska gott. Å sänn la dom dää på tallrikar å jag satte mäj i morsans knä för å äta mä dåm män dä fick ja inte. Fattar ni ällär? 


Här är resäpptet åm ni vill prova själva:

ingrädiänsär:
smålökar
färska champinjonär
körsbärstomatär
vege-grytbitar (ällär qorn-bitar)
vege bäjjkån (vegetariskt bacon sägär morsan att dä stavas))
starkt mustigt rödtjut
bulljång (grönsaks såklart) (morsorna är vegätarianär)
Kryddär (orägano, basilika, litte chilipölvär å paprikapölvär, lagärblad, salt å päppar)
Vitlök
Vetemjöl

Gör såhär:
Bryn grytbitarna i smör (hälst en järngryta!) tillsammans mä kryddär å vitlök. Låt dä pöttra än litten stund där. Pudra över nån matsked mä mjöl. Häll sän på röötjutät aka vinät och böljong. Beroändä på hur myckä "kött" dä ä i gryta så tar du i mängdän vin uttifrå dä. Men typ nästan e heel flask vin (åtminstone mer än halva) åm du har än hel förpackning grytbitar och då kanske 2-3 dl böljång.
Smält smör i än stekpanna åck lägg i smålökarna, bejjkånät åck champinjonärna. Fräs dom än stund då. 
När dä har bubblat ätt tag i grytan å luktar gått så lägger du i lagärbladen å gräjerna från stekpannan. Sän får dä puttra ett littät tag till så dä gojsar ihop däj å ser gott ut. (Dä luktade också gott öppe vid spisfläkten vet ni!) När dä är nästan klart så äre dags att ha i tomatärna så dom blir varma sen kan ni servera mäd typ klyftpotatis ällär nåt annat till.



littä maat:





hallå! Jag vill jö också smaka!!



Jävla fettona sa att jag intä fick smaka män när dom inte va hämma så värmdä ja littä i micron å dä va gott. Kommär ni prova å laga nö liknande ällär?



Kommentarer
Postat av: Erica

Jag tror att lilla Pystepan behöver en lektion i svenska av moster skolfröken!

2009-04-01 @ 18:13:07
URL: http://www.dreaminpink.se
Postat av: Mamma

Vänta bara tills mormor kommer med lite rådjur- och harkött till dig, då får du riktigt kalas.

2009-04-02 @ 19:41:31
Postat av: Anonym

Maten såg ju himla nice ut,blir änna hungrig här då raaa:)

2009-04-02 @ 22:55:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0